Mateusz Brol

Cierpienie to niewiedza

Jak obniżyć napięcie i poziom stresu (trudne sytuacje) cz. 2

Posted on

jak zasnąćNapięcie, poziom odczuwanego stresu i lęku, dramatycznie wzrasta wraz ze zmniejszeniem ilości snu. Sen jest kluczowym elementem pozwalającym na zwiększenie komfortu życia i przeżywania trudnych chwil. Doskonale zdaję sobie sprawę, że w momencie kryzysu, czy problemów o sen nie jest łatwo.  Jednak warto się postarać, bo min 7-8 godzin snu jest najlepszym lekiem na stres. Szczególnie jedna jego faza – REM. Wówczas gwałtownie spada poziom kortyzolu i noradrenaliny, oraz innych substancji i neuroprzekaźników, które odpowiadają za gromadzenie w naszym umyśle przykrych przeżyć.
Dzięki temu sen staje swoistym seansem psychoterapeutycznym, a po jego zakończeniu, czyli przebudzeniu, złe wspomnienia wydają się znacznie odleglejsze, a problemy łatwiejsze do rozwiązania. Ponad to:

  • Jaśniejszy i oczyszczony (dosłownie) umysł, spokojniejsze spojrzenie na sytuację
  • Wypoczęty układ nerwowy
  • zregenerowane mięśnie, których napięcie często wywołuje ból głowyjak zasnąć napięcie stres
  • zapobieganie stanom zapalnym

„Ludzie, którzy zarywają noce i żartują, że wyśpią się dopiero po śmierci, pozbawiają się szansy na łatwiejsze przechodzenie trudnych sytuacji” – przekonują naukowcy z uniwersytetów Harvard i Notre Dame.  Brak snu wielokrotnie zwiększa intensywność przeżywania lęku, strachu i złych emocji. Zmęczenie potęguje negatywne doznania, zaburza myślenie, powoduje szybsze zniechęcenie i rezygnację z podejmowania działań.
Można pomyśleć – nic tylko spać … jednak kryzys, stres, trudne sytuacje i związane z tym trudne emocje i ich nadmiar nie pozwalają zasnąć… kręcimy się w łóżku, mnóstwo myśli w głowie przelatujących jedna za drugą, a noc wyolbrzymia wszelkie wizje. Co w związku z tym możesz zrobić?

  • mniej światła przed spaniem – im więcej światła tym mniej melatoniny odpowiedzialnej za zasypianie
  • 2 godziny przed spaniem ogranicz urządzenia elektroniczne. Ekrany monitów, tabletów czy telewizorów emitują promieniowanie z pobudzającą częstotliwością.  Poza tym Twój mózg kojarzy ekran z pracą i nawet granie łączy z aktywnością
  • przynajmniej pół godziny szybkiego spaceru lub innego wysiłku fizycznego. Bez słuchawek. Tylko Ty i otoczenie. Ale nie później niż 3 godziny przed snem!!!
  • Łóżko służy tylko do spania i seksu!! Każda inna aktywność obniża skuteczność zasypiania
  • Śpij wtedy kiedy chce Ci się spać. W ciągu dnia 20-25 minutowa drzemka czyni cuda!!
  • Spróbuj medytować. Nawet wiadro pełne zamulonej wody, odstawione na bok po 20 minutach ma znów spokojną i klarowną wodę, bo cały muł opadł na dno. Podobnie z mózgiem i myślami.
  • Nie najadaj się przed snem. Ostatni posiłek min 2 godziny przed spaniem.
  • Zasypiając spróbuj wyobrazić sobie szarą przestrzeń.

Oczywiście są jeszcze specyfiki farmakologiczne czy liczenie baranów. W temacie tych pierwszych, jeśli nie ma chorobowych zaburzeń snu proponuję jedynie tabletki ziołowe, choć jeśli zawierają np kozłek lekarski trzeba liczyć się z bardzo realistycznymi snami, bo jest on substancją lekko psychoaktywną.

Sen to podstawa. I to min 7-8 godzin – podkreślam to jeszcze raz. Mitem jest zdrowe funkcjonowanie bez regularnego snu.  Polecam ten film ( jest z napisami). Obrazuje on co tak naprawdę dzieje się w mózgu podczas snu.

 

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.*
*
*